среда, 29 апреля 2020 г.


30 квітня 2020 р.

6 клас

Українська література

«Муха і Бджола». Зневага до надокучливих, ледачих людей, що живуть за рахунок інших. Викриття дурості й пихатості в байці «Жаба і Віл».
Вступне слово вчителя.
Дуже смішними видаються люди заздрісні, які прагнуть дорівнятися до інших, не маючи ні здібностей, ні можливостей для того. І зовсім огидні люди ледачі, що звикли безсоромно користуватися плодами чужої праці. Про це говориться в байках Л. Глібова в алегоричній, але від того не менш дотепній і дошкульній формі.
      Cьогодні ми розглянемо дві байки Л. Глібова «Муха і Бджола», «Жаба і Віл»
                                 «Муха і Бджола»

Перегляньте відеоролик

  Дайте відповіді на питання:
·                     Чи бачили ви у природному середовищі муху й бджолу? Чим кожна з них займається?
·                     Що свідчить про безпечне життя Мухи?
·                     Чому Муха назвала працю Бджоли бідною?
·                     Яка мета в житті у Мухи і Бджоли? Для чого Л. Глібов протиставляє цих двох героїнь?
·                     Як саме співчуває Муха Бджолі? (Яка погана На світі доленька твоя: Раненько встане, пізно ляже.)
·                     У чому Муха вбачає вільність свого життя?
·                     В яких розважальних заходах Муха бере участь? (Банкет, обід, весіллячко, родини).
·                     Що свідчить про нахабність мухи щодо відвідування будь-кого непроханою? (Велике діло — проженуть! Не можна в двері — я в квартирку Або полізу в іншу дірку…)
·                     Чому Бджола не розуміє сенсу життя Мухи?
·                     Яких людей зображує Л. Глібов на прикладі цих двох істот?
·                     А як ви ставитеся до праці? Чи допомагаєте вдома батькам? Чим саме?
·                     Яким чином слід організувати власне дозвілля?
·                     Чим є корисною для нас ця байка?

  Визначення теми, ідеї твору
Тема: зображення зустрічі Мухи й Бджоли, в якій кожна висловила свого життя та покритикувала іншу.
Ідея: уславлення працьовитості, творчого натхнення, вміння раціонально використовувати час (Бджола); засудження ледарства, безпечності; прагнення жити за рахунок інших, задовольняючи власні потреби.
Основна думка: пошану і повагу має той у суспільстві, хто працює заради інших, приносить користь, марно не витрачає часу; ледарі — непрохані гості.
Композиція
Байка побудована на протиставленні двох героїнь (Муха і Бджола), їх ставленні до праці, розваг, власного призначення в житті.
Експозиція: зустріч читача з Мухою, що живе безтурботно, мов панночка.
Зав’язка: розмова Мухи з Бджолою: сенс життя у розкоші, святкуваннях чи у повсякденній сумлінній праці?
Кульмінація: непорозуміння між Мухою і Бджолою.
Розв’язка: мораль байки.

                                  «Жаба і Віл»
Перегляньте відеоролик

     Дайте відповіді на питання:

·                     Чи бачили ви в природному середовищі жабу, вола? Що характерно для цих істот?
·                     Чому в заголовку і змісті байки слова «Жаба», «Віл» пишуться з великої літери?
·                     Які риси характеру притаманні Жабі, Волу? З якою метою Л. Глібов протиставляє ці образи?
·                     Чим жаба відрізняється від своїх подруг, сестер?
·                     Чому Жаба не сприймала і не розуміла застережень оточуючих?
·                     Чи траплялася вам у житті подібна ситуація, яка викладена в байці?

  Визначення теми, ідеї твору
Тема: зображення жаби, яка намагалася позмагатися з волом стосовно розміру, в результаті «з натуги луснула — та й одубіла».
Ідея: засудження на прикладі жаби негативних людських вад, а саме: жадібності, заздрості, пихатості, хвалькуватості.
Основна думка: «…найлучче жити, Як милосердний бог дає».
Композиція
Вступ: Жаба вилізла на берег подивитися і трохи погрітися і, побачивши Вола, вирішила з ним позмагатися.
Основна частина: змагання Жаби з Волом; намагання подруги-сестри Жаби довести їй марність цієї справи.
Закінчення: шкода, яку заподіяла Жаба собі — самознищення. Мораль: автор звертає увагу на застосовування тих реальних власних можливостей, які «милосердний бог дає».

Підсумок
Сила байок Л. Глібова в тому, що майже в кожному творі відчувається народна точка зору на зображувані події. Розкриваючи паразитизм, жорстокість, невігластво панівних класів, байкар протиставляв їм працьовитість і чесність простого люду, показував його моральну вищість, стверджував його місце й роль у житті суспільства. Сила впливу, переконливість і дієвість кращих байок Л. Глібова визначається їх високою художньою досконалістю і безкомпромісною правдою життя. Глибина алегоричних узагальнень ґрунтується в них не на якихось виняткових випадках чи конкретних історичних фактах, хоч вони й були покладені в основу байок, а на повсякденних реальних людських взаєминах. Завдяки цьому байки Л. Глібова зберігатимуть своє значення доти, доки у світі існуватимуть осуджені ним явища. Не дивно, що ті його байки, в яких висміяно лінощі, марнослів’я, чванство, хвалькуватість та інші вади, актуальні й сьогодні.
Кращі байки Л. Глібова, його ліричні вірші збагатили скарбницю української культури, здобули широке визнання в народі й забезпечили їхньому авторові вдячну пам’ять нащадків.

Посилання:  > На Урок >Бібліотека >Українська література >6 клас

Опрацювати матеріал підручника на стор.  220-222.
Навчися виразно читати байки Л. Глібова «Жаба і Віл», «Муха і Бджола».

Комментариев нет:

Отправить комментарий