30 квітня 2020 р.
6 клас
Українська література
«Муха і Бджола». Зневага
до надокучливих, ледачих людей, що живуть за рахунок інших. Викриття дурості й
пихатості в байці «Жаба і Віл».
Вступне
слово вчителя.
Дуже смішними
видаються люди заздрісні, які прагнуть дорівнятися до інших, не маючи ні
здібностей, ні можливостей для того. І зовсім огидні люди ледачі, що звикли
безсоромно користуватися плодами чужої праці. Про це говориться в байках
Л. Глібова в алегоричній, але від того не менш дотепній і дошкульній
формі.
Cьогодні
ми розглянемо дві байки Л. Глібова «Муха і Бджола», «Жаба і Віл»
«Муха і
Бджола»
Перегляньте
відеоролик
Дайте відповіді на питання:
·
Чи бачили ви
у природному середовищі муху й бджолу? Чим кожна з них займається?
·
Що свідчить
про безпечне життя Мухи?
·
Чому Муха
назвала працю Бджоли бідною?
·
Яка мета в
житті у Мухи і Бджоли? Для чого Л. Глібов протиставляє цих двох героїнь?
·
Як саме
співчуває Муха Бджолі? (Яка погана На
світі доленька твоя: Раненько встане, пізно ляже.)
·
У чому Муха
вбачає вільність свого життя?
·
В яких
розважальних заходах Муха бере участь? (Банкет,
обід, весіллячко, родини).
·
Що свідчить
про нахабність мухи щодо відвідування будь-кого непроханою? (Велике діло — проженуть! Не можна в двері —
я в квартирку Або полізу в іншу дірку…)
·
Чому Бджола
не розуміє сенсу життя Мухи?
·
Яких людей
зображує Л. Глібов на прикладі цих двох істот?
·
А як ви
ставитеся до праці? Чи допомагаєте вдома батькам? Чим саме?
·
Яким чином
слід організувати власне дозвілля?
·
Чим є
корисною для нас ця байка?
Визначення
теми, ідеї твору
Тема: зображення зустрічі Мухи й Бджоли, в якій кожна
висловила свого життя та покритикувала іншу.
Ідея: уславлення працьовитості, творчого натхнення, вміння
раціонально використовувати час (Бджола); засудження ледарства, безпечності;
прагнення жити за рахунок інших, задовольняючи власні потреби.
Основна думка: пошану і повагу має той у
суспільстві, хто працює заради інших, приносить користь, марно не витрачає
часу; ледарі — непрохані гості.
Композиція
Байка
побудована на
протиставленні двох героїнь (Муха і
Бджола), їх ставленні до праці, розваг, власного призначення в житті.
Експозиція: зустріч читача з Мухою, що живе
безтурботно, мов панночка.
Зав’язка: розмова Мухи з Бджолою: сенс життя
у розкоші, святкуваннях чи у повсякденній сумлінній праці?
Кульмінація: непорозуміння між Мухою і Бджолою.
Розв’язка: мораль
байки.
«Жаба і Віл»
Перегляньте
відеоролик
·
Чи бачили ви
в природному середовищі жабу, вола? Що характерно для цих істот?
·
Чому в
заголовку і змісті байки слова «Жаба», «Віл» пишуться з великої літери?
·
Які риси
характеру притаманні Жабі, Волу? З якою метою Л. Глібов протиставляє ці образи?
·
Чим жаба
відрізняється від своїх подруг, сестер?
·
Чому Жаба не
сприймала і не розуміла застережень оточуючих?
·
Чи
траплялася вам у житті подібна ситуація, яка викладена в байці?
Визначення
теми, ідеї твору
Тема: зображення жаби, яка намагалася позмагатися з волом
стосовно розміру, в результаті «з натуги луснула — та й одубіла».
Ідея: засудження на прикладі жаби негативних людських вад, а
саме: жадібності, заздрості, пихатості, хвалькуватості.
Основна думка: «…найлучче жити, Як милосердний бог
дає».
Композиція
Вступ: Жаба вилізла на берег подивитися і трохи погрітися і,
побачивши Вола, вирішила з ним позмагатися.
Основна частина: змагання Жаби з Волом; намагання
подруги-сестри Жаби довести їй марність цієї справи.
Закінчення: шкода, яку заподіяла Жаба собі —
самознищення. Мораль: автор звертає увагу на застосовування тих
реальних власних можливостей, які «милосердний бог дає».
Підсумок
Сила байок Л. Глібова в тому, що майже в кожному творі
відчувається народна точка зору на зображувані події. Розкриваючи паразитизм,
жорстокість, невігластво панівних класів, байкар протиставляв їм працьовитість
і чесність простого люду, показував його моральну вищість, стверджував його
місце й роль у житті суспільства. Сила впливу, переконливість і дієвість кращих
байок Л. Глібова визначається їх високою художньою досконалістю і
безкомпромісною правдою життя. Глибина алегоричних узагальнень ґрунтується в
них не на якихось виняткових випадках чи конкретних історичних фактах, хоч вони
й були покладені в основу байок, а на повсякденних реальних людських взаєминах.
Завдяки цьому байки Л. Глібова зберігатимуть своє значення доти, доки у світі
існуватимуть осуджені ним явища. Не дивно, що ті його байки, в яких висміяно
лінощі, марнослів’я, чванство, хвалькуватість та інші вади, актуальні й
сьогодні.
Кращі байки Л. Глібова, його ліричні вірші збагатили
скарбницю української культури, здобули широке визнання в народі й забезпечили
їхньому авторові вдячну пам’ять нащадків.
Посилання:
>
На Урок >Бібліотека
>Українська
література >6
клас
Опрацювати матеріал підручника на стор. 220-222.
Навчися виразно читати байки Л. Глібова «Жаба і Віл», «Муха і Бджола».
Комментариев нет:
Отправить комментарий